דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפ שמצליח - מנהל המצא עצמך מחדש ! 

מאת    [ 12/03/2010 ]

מילים במאמר: 690   [ נצפה 3309 פעמים ]

"א וישמע יתרו כהן מדין, חתן משה, את כל-אשר עשה אלהים למשה, ולישראל עמו:  כי-הוציא יהוה את-ישראל, ממצרים.  ב ויקח, יתרו חתן משה, את-צפרה, אשת משה--אחר, שלוחיה.  ...  ה ויבא יתרו חתן משה, ובניו ואשתו--אל-משה:  אל-המדבר, אשר-הוא חנה שם--הר האלהים." [שמות יח, פסוק א]

 

יתרו כומר לעבודת כוכבים היה וראה שאין בה ממש... קרא לבני עירו ואמר להם: 'עד עכשיו הייתי משמש אתכם - מעתה זקן אני, בחרו לכם כומר אחר'. עמד והוציא כלי תשמישי עבודת כוכבים ונתן להם הכל. עמדו ונדוהו, שלא יזדקק לו אדם ולא יעשו לו מלאכה ולא ירעו את צאנו... "ויבואו הרועים ויגרשום" (שמות ב', יז) - אפשר הוא כהן מדין והרועים מגרשים בנותיו? אלא ללמדך שנידוהו וגרשו בנותיו כאשה גרושה. [שמות רבה א', לב. ]

 

רבות התלבטו הפרשנים לאורך הדורות, מדוע בחרו חז"ל לקרוא לפרשה בה ניתנת התורה לעם ישראל דווקא על שמו של יתרו, שאינו יהודי, בה בשעה שבמקרא יכלו למצוא יהודים צדיקים ממנו ? הרי למשל, גם אברהם אבינו גדל בבית שבו עבדו אלילים, והגיע מעצמו להכרה בבורא ! ועוד שעשה זאת בגיל שלוש...

לעניות דעתי התורה מנסה ללמד אתנו דרך יתרו מספר לקחים עמוקים על תכונותיו של מנהיג, מנהל !

אם ננתח מפשט הכתוב מספר נתונים לגבי יתרו : נראה שיתרו הגיע אל עם ישראל במדבר :


    • א. כאשר הוא אדם לא צעיר, סבא של גרשום ואלעזר בסיפורנו, או כפי שהוא מעיד על עצמו במדרש "מעתה זקן אני".
    • ב. מנהיג דתי בעל משרה רמה - כהן מדין, או במדרש "כומר לעבודת כוכבים".
    • ג. "וישמע יתרו...ויבא יתרו", כפי שנאמר בשירת הים, "שמעו עמים ירגזון, חיל אחז יושבי פלשת..." כלומר, באמצעי התקשורת של אותה תקופה כולם שמעו על הנס שקרה לעם ישראל, ורק יתרו תרגם את השמיעה גם לשפת המעשה !

מקובל לדבר בעולם הניהול על יצירתיות, על חדשנות, על שבירת מוסכמות, ספר כמו "מי הזיז את הגבינה שלי" הפך לרב מכר בזכות קריאתו למנהלים לצאת מאזור הנוחות ולחפש את השינוי.

רק בשנים האחרונות אנו שומעים וקוראים בספרות העסקית על חובת המנהל להמציא עצמו מחדש, כלומר מצפים ממנהל וממנהיג שלא יערוך רק שינויים חיצוניים אלא שיערוך חשבון נפש מעמיק ויפעל על פי צו מצפונו.

הרבה יותר קל להשקיע בשינוי שהוא חיצוני למנהל, כגון : להשקיע כסף בפרסום נוסף, ברכישת מכונה חדישה יותר, בשינוי אריזה של מוצר, או פשוט ללכת עם הזרם, להתנהג כפי צו האופנה "הטרנד" העכשווי... מאשר לטפל ולעסוק באני מאמין של המנהל, בהגדרת ערכי ליבה לעסק ולדבוק באמת הפנימית של המנהל.

להבדיל מפוליטיקאים, בני דורנו, הממציאים עצמם מחדש, אשר במקום להציג אני מאמין ברור ולדבוק בו, הם מתנהלים כעץ חסר שורשים, הסוללים דרכם העקלקלה על פי נתוני רייטינג, ומשתמשים חדשות לבקרים במשפטים כגון "דברים שרואים מפה לא רואים משם", יתרו מוכיח סקרנות טבעית, בריאה, בדיוק כפי שנהג אברהם אבינו...בהיותו בן שלוש !, וזאת למרות גילו המופלג. לזאת אולי כיוון דוד המלך בפסוק "עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו".

להבדיל ממנהיגים המוכנים לעשות ויתורים של "אמיצים", על חשבון בני עמם תוך פזילה לכיוון "מעצבי דעת הקהל" , יתרו מוכן לעשות ויתורים אמיצים על חשבון עצמו, על אף שהוא עומד לאבד את משרתו, לאבד את בטחונו הכלכלי ולאבד את מעמדו החברתי, ובלבד שידבק באמת הפנימית שלו !!!

בדרך כלל בישיבת העבודה הראשונה שלי עם מנהל/י העסק, אנו עוסקים בהגדרת חזון, שליחות, וייעוד. בעל העסק נדרש להתמודד עם שאלות נוקבות :                                חשוב מדוע אתה הגעת לעולם ?, מה הייעוד שלך - וכיצד אתה עומד להגשים אותו דרך העסק שלך -
עד כמה שבהתחלה השאלות נראות תמוהות, בעיני בעל העסק, מדוע אנו לא עוסקים מייד בשורה התחתונה ובשיטות כיצד להגדיל רווחים ?.                                                          בהמשך מבין בעל העסק שההגדרות, מהוות למעשה מצפן ומצפון ומקלות עליו בעת קבלת החלטות חשובות בניהול העסק, כמו כן המנהל מגלה שניהול על בסיס הפנימיות שלו, אולי מאריך לעיתים את הדרך, אך מכניס במנהל העסק ועובדיו המון עוצמה ואמונה בצדקת הדרך, המון סיפוק, חדוות יצירה ושמחת חיים ... ובתוך התהליך גם מגדיל את לקוחותיו והכנסותיו.

פרשת משפטים פותחת ב ואלה המשפטים, אומר רש"י : כל מקום שנאמר 'אלה' פסל את הראשונים, ואלה מוסיף על הראשונים...                                                                   אף אנו לא פוסלים את רעיון ההתחדשות, אך נדגיש ונאמר למנהלים ולמנהיגים, ברוח התורה : אל תמציאו את עצמכם מחדש, בבחינת יש מאין, אלא גלו עצמכם מחדש, בבחינת יש מיש !

משה פרידמן 050-3-202-202


יועץ ארגוני בכיר, בעלים של משרד ייעוץ עצמאי "להשיג מטרה"


 


בעלי עסקים מוזמנים לשלוח שאלות בנוגע לניהול העסק, גם ללא קשר לפרשת השבוע.


למייל : href="mailto:moshe@m-club.co.il" moshe@m-club.co.il">target="_blank">moshe@m-club.co.il


רוצים להצטרף לקורס מינהל עסקים ברגע ? פרטים בקישור הבא :http://www.m-club.co.il/component/option,com_events/task,view_detail/agid,34/year,2010/month,02/day,08/Itemid,47/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב